söndag 12 mars 2017

Avslutning i finska elitserien

Alexei Shirov är finsk lagmästare i Tammer-Shakki. Foto: Maria Emelianova

I de tre sista ronderna i finska elitserien den här helgen plockade Tammer-Shakki från Tampere (Tammerfors) fram sitt trumfkort: Alexei Shirov spelade sina enda tre matcher under säsongen. Han bidrog till serieguldet genom att vinna sina partier på förstabordet. Efter en miniatyr mot Vadim Moisejenko i fredags och en slutspelsseger mot Alexander Rahmanov igår avrundade han med ett damoffer idag:

Alexei Shirov, Tammer-Shakki – Kaido Külaots, Salon Shakkikerho
Vit drar


Efter avslag på e2 följt av hxg6 kan svart nog hålla ihop ställningen, men ...
24.gxh7! Txe3 25.Tg1+ Kh8 26.fxe3 Sf5 27.Tg8+ Kxh7 28.Th2+ Sh6 29.Tg1


29...uppg.
Svart är försvarslös mot hotet Lf5+ med matt.

Partier (ändra siffran 12 i adressen till 10 respektive 11 och du får de direktsända partierna från i fredags och lördags)
Resultatservice

* * * * *

Mina förberedelser för förberedelserna inför världsmästerskapet på Kreta – det låter väl bättre än "veteranernas lag-VM i Hersonissos"? – har inletts: jag har lånat en teoribok av grannen Stellan. Förhoppningsvis hinner jag öppna den innan det bär iväg söderut. Det är ju det här med mitt tidsödande fritidsintresse: den här bloggen. Och andra böcker som jag egentligen mycket hellre läser.